لهجه بادکی
لهجه بادکی
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

در این جا اشاراتی هر چند مختصر به برخی از ویژگی ها و قواعد لفظی این گویش را داریم . در لهجه بادکی تکیه بر حسب نوع کلمات روی هجا های فارسی مختلف است یعنی با تغییر محلی تکیه معنا تغییر می کند . البته این موضوع خاص لهجه بادکی نیست و زبان فارسی را شامل می شود برای مثال :

ها در آخر کلمات بعد از الف در لهجه بادکی از تلفظ سا قط می شود .    ( چاه - چا )  (روباه - روبا ) (ماه - ما )  (کاه - کا )

در آخر بعضی کلمات دو حرفی در گویش بادکی تبدیل (ow )می شود . (آب -او )  (تب - تو )  لب - لو ) (شب -شو)

در تعدادی از کلمات که وسط آنها الف است موقع تلفظ الف تبدیل به واو می شود . (ارزان - ارزون ) (تکان -تکون )  (جان - جون ) (خانه - خونه )

ضمیر های اشاره (این )  و ( آن ) در گویش بادکی  به ( ای ) و (او )  و جمع آنها به ( اینا ) و (اونا ) تغییر پیدا می کند.



نظرات شما عزیزان:

P.R
ساعت6:14---23 خرداد 1391
سلام آقای امینی
به شما صمیمانه تبریک می گویم به خاطر تأسیسی این سایت(وبلاگ) در راستای شناختن ریشه و اصل طایفۀ بادکی(من خودم فرزندی از این ایل هستم ولی در حال حاضر بسیار بسیار از شما دور هستم و امکان همکاری نزدیک به جهت بعد مکانی با شما میسر نیست): اما چند پیشنهاد داشتم خدمت شما:
1. اول اینکه به نظر من صرف تحقیق از میان اسنادی که به نظر چندان توضیح دقیقی در مورد ریشه این طایفه نداده اند کافی نیست چرا که به نظر من یک فاکتور بسیار مهم در تحقیق در مورد ریشه این ایل، «زبان» این ایل هست که فارسی(پارسی) هست. فارسی ای که لغات آن در بسیاری موارد به صورت کاملاً اصیل و نزدیک به نوع نوشتاری ادا می شوند: خانه مان، بچه ها مان، پاین(پایین)و.... که این خود نشان دهندۀ این است که این ایل از گذشته بسیار دور(شاید صده ها)زبان فارسی و نیز لهجۀ فارسی خاص خویش را داشته است. دلیل بسیار سادۀ آن هم این است که اگر به فرض این ایل ترک تباربود(یا تبار غیر فارسی ـ ایرانی دیگری داشت) دلیلی وجود نمی داشت که در حال حاضر نیز به جای ترکی (مانند همۀ طوایف ترک) ترکی صحبت نکند، همه طوایف ترک زبان در حال حاضر نیز به ترکی تکلم می کنند. پس بهتر است شما بنا را بر اسناد ناقص و شاید نادرست نگذارید چراکه همین فارسی صحبت کردن این ایل به قول شاعر : "آفتاب آمد دلیل آفتاب" است. پس فاکتور زبان شناختی می تواند اصلی ترین نقطۀ عزیمت جهت تحقیق باشد چرا که بخش عظیم هویت ماهوی یک قوم پیرامون «زبــــــان» شکل می آید.
2. اگر شما به اصل آزادی و تکثر عقاید اعتقاد دارید باید وبلاگتان، برای من، هم طایفه ای خودتان، که «بی اعتقاد به دین و مذهب هستم» فضایی باشد برای تبادل نظر پیرامون موضوعی که من شما را به این تبادل نظر واداشته است یعنی طایفه مشترکمان، پس بهتر است این وبلاگ صرفاً تحقیقی و تحلیلی پیرامون این موضوع باشد و مطالب مذهبی تان را در وبلاگ دیگری درج نمایید.(البته ضمن احترام کامل به حق و آزادی شما در انتخاب مطالب دلخواهتان این تنها و تنها یک پیشنهاد در بهبود کیفی وبلاگ شماست)
3. بسیار خوشحال می شوم اگر چنانچه ایمیل مرا دریافت می دارید. تبادل نظر داشته باشیم.(می دانم که بیشتر قشر جوان بادکی بر خلاف شما که همتی قابل ستایش در شناخت تبار این ایل دارید و گامی برداشته اید چندان درک درستی ازین مسأله نداشته و استقبال چندانی به عمل نمی آورند)(البته با شناختی که من تا زمان که ارتباط نزدیکتری داشتم با آن مردمان.
شاد و موفق باشید:
originalava@yahoo.com


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: